Μαρία Κουσουνή – Βραβείο Χορού
«Η αξιοθαύμαστη ηρεμία, η κυρίαρχη σιγουριά, η εκθαμβωτική παρουσία, το ταμπεραμέντο, η πλούσια φαντασία που προσδίδει στους ρόλους και η άρτια τεχνική της σε συνδυασμό με τη μεγάλη ακρίβεια και τη σφοδρότητα της κίνησης», την έκαναν να ξεχωρίσει σύμφωνα με τις κριτικές του παγκόσμιου τύπου. Είναι η πρώην σολίστ της Κρατικής Όπερας της Βιέννης και του Μπαλέτου του Αμβούργου του μυθικού John Neumeier (Νοϋμάγιερ) και νυν κορυφαία χορεύτρια της Λυρικής Σκηνής Μαρία Κουσουνή.
Η σχέση της με τον σύζυγό της και η επιθυμία της να δημιουργήσει μαζί του οικογένεια ήταν ο λόγος για τον οποίο πριν μερικά χρόνια αποφάσισε να αφήσει μια πολύ εντυπωσιακή καριέρα στο εξωτερικό και να την επιστρέψει η χώρα μας.
Η Μαρία Κουσουνή γεννήθηκε στην Αθήνα. Από παιδί η κλασσική μουσική απλά τη μάγευε και ο μόνος τρόπος για να την εκφράσει ήταν μέσα από τον χορό που τον ξεκίνησε, σε πολύ μικρή ηλικία και αφιερώθηκε σε αυτόν καθώς από τη πρώτη στιγμή ήξερε ότι αυτό είναι που θέλει να κάνει στη ζωή της.
Διδάχθηκε τη τεχνική του μπαλέτου δίπλα στη Κ. Μπογκόεβα, Μ. Ρίζοβα και Μ. Σιμεόνοβα, οι οποίες σύντομα ξεχώρισαν το ταλέντο της και την εκπαίδευσαν σε επαγγελματικό επίπεδο. Αμέσως μετά την αποφοίτηση της από την Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της Γρηγοριάδου, όπου σπούδασε με υποτροφία, και έλαβε μέρος στο διαγωνισμό Νέων χορευτών στο Παρίσι.
Εκεί την ξεχώρισαν και της πρότειναν να γίνει μέλος του μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης. Σύντομα βρέθηκε στην Αυστρία όπου έγινε σολίστ της όπερας της Βιέννης, αφού μέσα σε τρεις μήνες ο Β. Μάλαχοφ της έδωσε το πρώτο της σόλο στο μπαλέτο του Μπαγιαντέρα και τέσσερις μήνες μετά χόρεψε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο μπαλέτο Adagio Hammerklavier του Χανς Βαν Μάνεν.
Αυτή ήταν μόνο η αρχή σε μια καριέρα που εξελίχθηκε πολύ γρήγορα, μέσα από διακρίσεις που της έκαναν από τη πρώτη στιγμή όλοι οι χορογράφοι στο κλασικό , νεοκλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο .
Η ίδια δηλώνει ευγνώμων που διδάχθηκε και εξελίχθηκε μέσα από εξέχουσες συνεργασίες εξαιρετικών δασκάλων και δουλειές μεγάλων και διάσημων χορογράφων όπως ο Ν. Μακάροβα, ο Β. Μάλαχοφ, ο Ρ. Νουρέγιεφ, ο Τ. Νόυμάγιερ, ο Μπαλανσίν , ο Αστον, ο Γ.Κίλιαν, ο Γ.Φόρσαιθ, ο Κ.Γουίλντον και πολλοί άλλοι.
Η πρώτη της συνεργασία με τον μεγάλο χορογράφο Τζον Νόυμάγιερ ήταν καθοριστική, καθώς εκφράστηκε η επιθυμία από αυτόν να τον ακολουθήσει στο μπαλέτο του στη Κρατική Όπερα του Αμβούργου. Έτσι και έγινε.
Ένα όνειρο ζωής για την ίδια πραγματοποιήθηκε και μάλιστα ήταν η δεύτερη φορά που της προσφέρθηκε θέση σε κρατική όπερα χωρίς να χρειαστεί να κάνει οντισιόν.
Οι μέρες και οι ώρες στο Αμβούργο ήταν οι πιο πολύτιμες στην καριέρα της, καθώς, όπως η ίδια ομολογεί, βίωσε τον απόλυτο επαγγελματισμό σε όλα τα επίπεδα.
Ως σολίστ του Μπαλέτου του Αμβούργου ενσωματώθηκε αμέσως στο πρόγραμμα της ομάδας και απέκτησε ακόμα μεγαλύτερη εμπειρία δίπλα στον μεγάλο χορογράφο και διευθυντή.
Ο John Neumeier της εμπιστεύεται πρωταγωνιστικούς ρόλους στα μπαλέτα του “Requiem”, “Nizinsky”, “Preludes CV”, «Θάνατος στη Βενετία» που εμπερικλείεται στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του Thomas Mann (2004), σόλο από το “Magnificat” σε γκαλά στο Λουξεμβούργο, όπως και στο «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», «Καρυοθραύστης», «Η κυρία με τις καμέλιες», “Κακοφυλαγμένη κόρη”, «Ωραία κοιμωμένη», “Mahler” και “Mahler IIV”. Θα ερμηνεύσει επίσης Γκαμζάτι στη “Μπαγιαντέρα” της N. Makarova και την ιδιαίτερα απαιτητική χορογραφία της “Polyphonia” του Chr. Weeldon. Ο J. Bubenicek χορογραφεί το “hate to hate you” το 2005 στο “Unerreichbare orte” και κινηματογραφείται.
Σε όλο το διάστημα της επτάχρονης καριέρας της στο εξωτερικό ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και χόρεψε στις μεγαλύτερες σκηνές, σε παραστάσεις και Γκαλά που άφησαν εποχή.
Μέσα από αυτήν την υπέροχη καριέρα, ή ίδια θυμάται με συγκίνηση τη συνεργασία της με τον Σερ Πίτερ Ουστίνοφ στο φεστιβάλ του Λινζ, όπου εκείνος απήγγειλε επί σκηνής δικά του κείμενα εμπνευσμένα από την ιστορία του Προμηθέα, ενώ εκείνη ήταν πρωταγωνίστρια της βραδιάς στον ρόλο της Αθηνάς. Δεν ξεχνά να υπογραμμίζει αυτή τη συνεργασία, ως μια από τις σπάνιες εμπειρίες που μπορεί να ζήσει ένας καλλιτέχνης.
Βραβεύτηκε στο διαγωνισμό νέων χορευτών του Λουξεμβούργου με το βραβείο Prix Special ως ξεχωριστή χορεύτρια. Χόρεψε τρεις φορές στο Πρωτοχρονιάτικο Κονσέρτο της Βιέννης που μεταδίδεται ζωντανά σε όλο τον κόσμο. Το ρεπερτόριο της καλύπτει μια μεγάλη γκάμα από διαφορετικούς ρόλους και τεχνικές. Κάποιοι από αυτούς είναι από τα μπαλέτα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Ζιζέλ», «Σπάρτακος», «Καρυοθραύστης», «Νιζίνσκι», «Μπαγιαντέρα», «Ραυμόντα», «Κουρσάρος», «Ερωτευμένος Σοπέν», «Petite mort», «Θέμα και Βαριασιόν», Τσαϊκόφσκι pas de deux και πολλά-πολλά ακόμα.
Η επιστροφή της στην Ελλάδα τη φέρνει στη Λυρική Σκηνή ως Πρώτη χορεύτρια του μπαλέτου. Έχει εμπνεύσει και έχουν δημιουργηθεί για αυτήν μπαλέτα όπως η Μήδεια, Το πουλί της φωτιάς, Ρωμαίος και Ιουλιέτα.
Παράλληλα παίρνει μέρος σε διαλέξεις με θέμα τον χορό, χορεύει σε διάφορες παραστάσεις σε διαφορά μέρη του κόσμου και λαμβάνει μέρος σε σεμινάρια. Διδάσκει τεχνική του μπαλέτου και εκμάθηση ρεπερτορίου στην επαγγελματική σχολή της ΕΛΣ. Έχει δημιουργήσει χορογραφίες για τη σχολή της Λυρικής τις ‘Etudes’ του Προκόβιεφ, το ‘Σκέρτσο’ του Σοστακόβιτς, το μπαλέτο στην όπερα ¨Νυχτερίδα’ του Στράους.
Για τη σαιζόν 2015-16 εμπνεύστηκε και δημιούργησε τη νέα παιδική παραγωγή Όπερα-Μπαλέτο ‘Καρμενσιτας’ για τη Λυρική σκηνή.
Η Μαρία Κουσουνή είναι μια μεγάλη καλλιτέχνης και είναι τιμή μας που βρίσκεται και δημιουργεί ξανά στη χώρα μας.